نرم افزار ادوبی ادیشن را بهتر بشناسید +معایب و مزیت ها!

برای هر کاری ابزاری وجود دارد که به استفاده کننده این امکان را می‌دهد که سریع‌تر، بهینه‌تر، خلاق‌تر و پر قدرت‌تر به مقصد نهایی برسد. قطعاً برای هنرمندان هم همچنین ابزارهایی وجود دارد. یکی از هنرهایی که امروزه بسیار پیشرفت داشته و توانسته جایگاه خود را در جهان مشخص کند آهنگسازی است. آهنگساز شخصی است که آموزش آهنگساری دیده و همچون نقاش، نت‌ها و قطعه‌های موسیقی را بر روی کاغذ می‌کشد و به راستی موزیک را با عمق وجود خود درک می‌کند. وبسایت فرادرس در مجموعه آموزش آهنگسازی، میکس و مسترینگ خود، امکان فراگیری آن را مهیا کرده است.

ابزارهای زیادی جهت کمک و پیشبرد اهداف موسیقیدانان و آهنگسازان تهیه و تولید شده است اما یکی از بهترین نرم افزارهای موجود در این مجموعه نرم افزار ادوبی ادیشن (Adobe Audition) است. این نرم افزار متعلق به شرکت Adobe بوده و از بهترین امکانات و تجهیزات نوین و لازم برخوردار است. این نرم افزار اگرچه ویژگی‌های خوبی دارد اما از طرفی برخی نکات هست که کاربران آن را آزار می‌دهد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به معرفی و بررسی این نرم افزار بپردازیم.

تاریخچه نرم افزار ادوبی ادیشن

شرکت معروف Adobe قبل‌ها توسط دو شخص که قبلاً کارکنان شرکت مایکروسافت بودند طراحی و تأسیس شد. در ابتدا این شرکت با نام  Syntrillium Software و در اوایل سال 1990 توسط رابرت الیسون و دیوید جانسون تأسیس شد. نرم افزار ادوبی ادیشن هم در ابتدا یک نام دیگر داشت. این نرم افزار در اوایل به صورت Crippleware (ناقص افزار) برای سیستم عامل ویندوز و با نام Cool Edit ساخته شد. طبیعی است که در نسخه ابتدایی این نرم افزار قابلیت‌های زیادی وجود نداشته باشد ولی می‌توان گفت نسخه کامل این نرم افزار در آن زمان بسیار کارآمد و منعطف بود. به طوری که بعدها Syntrillium نرم افزار Cool Edit Pro را وارد بازار کرد که قابلیت‌های جدید و بهتری در آن دیده می‌شد.

از آن سال‌ها نسخه‌های زیاد و ورژن هایی پی در پی و با تغییرات زیاد ایجاد شدند. این نرم افزار با ایجاد چند ویژگی جدید در ورژن 2 تقریباً وارد حوزه کاراگاه صوتی دیجیتال یا Digital Audio Workstation وارد شد. از ویژگی‌های مهم این ورژن قابلیت ویرایش، میکس و پردازش غیرمخرب Real-time بود که بسیار باعث افزایش طرفداران و محبوبیت آن شد. به همین منوال با آمدن ورژن های جدید قابلیت و اصلاحات نرم افزاری زیادی به نرم افزار اضافه می‌شد و بسیاری از باگ‌های آن نیز به مرور زمان برطرف می‌شد.

چند قابلیت ویژه نرم افزار ادوبی ادیشن در آهنگسازی

قطعاٌ یکی از جاذبه‌های این نرم افزار قابلیت‌های خوب و کمیاب آن است که آن را نسبت به بقیه نرم افزارها متمایز کرده است. این قابلیت‌ها نه تنها در امور ساده ویرایشی بلکه حتی در مسترینگ، تهیه ملودی، تهیه افکت‌ها و … می‌تواند به کمک شما بیاید. با آنکه ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی در ادوبی ادیشن نهفته است ما در ادامه به بررسی چهار مورد از مهم‌ترین این قابلیت‌ها اشاره می‌کنیم:

حذف نویز یا Noise Removal با ادوبی ادیشن

این یکی از قابلیت مهم و پرکاربرد آن است. شما می‌توانید در این ویژگی نویزها و صداهای اضافی پس زمینه و همچنین صداهای آمبیانس محیطی که گوینده در آن صدای خود را ضبط کرده را حذف کنید. اگر این صدای اضافی صدای مزاحم کلیک موس باشد این نرم افزار یک ابزار ویژه (Automatic Click Remover) برای آن تعبیه کرده که می‌توانید از آن برای حذف صدای اضافی موس استفاده کنید. این قابلیت با نام Noise removal در نرم افزار برای حذف صداهای پس زمینه بدون آسیب رساندن به صدای اصلی انجام می‌شود.

افکت‌های کاربردی برنامه ادوبی ادیشن

این هم یکی از نکات و قابلیت‌های قابل توجه و مهم ادوبی ادیشن است. تقریباً در تمام ورژن های منتشر شده رد پایی از افکت‌های جدید به چشم می‌آید. با آن که خود این نرم افزار افکت‌های پیش فرض زیادی دارد اما شما می‌توانید خودتان افکت  طراحی کنید و از آن در پروژه‌های خود استفاده نماید. این افکت‌ها را می‌توان بر روی کل آهنگ یا هر قطعه مجزا اعمال کنید. با آموزش کیوبیس نیز افکت‌های کاربردی زیادی در اختیار خواهید داشت.

ضبط چند جانبه در نرم افزار Adobe Audition

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا با ضبط چند صدا از میکروفن‌های جدا کنترل بیشتری بر ویرایش آن داشته باشید. شما می‌تواند ولوم و به‌طورکلی تنظیمات هر صدا را به‌طور مجزا تنظیم کنید و حتی می‌توانید برای هرکدام از آنها یک EQ اختصاص دهید. این ویژگی بیشتر در بحث‌های میزگرد یا مناظرات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام ساخت محیط‌های صوتی در اجراها، صدای گروه بازیگران را مستقیم در ادوبی وارد کنید.

تقویت و واضح کردن صدا (Adobe Audition)

ممکن است برای شما هم پیش آمده است که صدای ضبط شده شما ضعیف باشد و نتوان به خوبی و وضوح کامل آن را گوش داد. برای مثال در برخی اوقات مجبور می‌شوید به جای ضبط در یک محیط استاندارد مثل استودیو در یک محیط غیر استاندارد صدا ضبط کنید. حال این نرم افزار صدای ضعیف و نا مفهوم شما را تقویت و واضح‌تر می‌کند. البته از آن طرف سطح ولوم صدا در برخی پروژه‌ها مثل پادکست می‌تواند مشکل زا باشد.

همان‌طور که می‌دانید معمولاً میزان بلندی یک صدا در LUFS اندازه گیری می‌شود و از طرفی بسته به این که می‌خواهید صدای پادکست شما روی چه عددی باشد 10 نوع استاندارد مختلف صنعتی وجود دارد. پس واقعاً تنظیم میزان صدا کار دشواری است اما برای یک کاربر ادوبی ادیشن نباید فرقی بکند زیرا این کار در ادوبی ادیشن بسیار آسان‌تر است. برای این کار تنها کافی است فایل خود را به درون Loudness Match بکشید، “-19” و یا هر کدام از سایر گزینه‌های مد نظرتان را تایپ کنید و آن را به اجرا درآورید.

معایب نرم افزار ادوبی ادیشن

این نرم افزار با سال‌ها ارائه خدمات و قابلیت‌های جالب و بروز توانسته اعتماد و نظر بسیاری از کاربران و متخصصان حوزه صوت را جلب کند. اما واقعاً این نرم افزار بی عیب است؟ با بررسی بیشتر این نرم افزار و نظرات کاربران درباره آن، می‌شود فهمید جز چند باگ و کم و کاستی ریز مثل پشتیبانی نکردن از چند فرمت کم کاربرد که البته با تکنیک‌هایی می‌شود آن را رفع کرد مشکل و عیب خاصی نداشته باشد.

البته باید قیمت نسبتاً زیاد آن برای استفاده بلند مدت هم در نظر بگیریم که با وجود تحریم‌ها و تورم این هزینه چند میلیونی می‌شود آن هم برای یک یا دو سال استفاده از نرم افزار. از این رو است که بسیار از کاربران تمایل دارند تا کارهای خود را نرم افزارهای دیگر مثل نرم افزار کیوبیس یا Audacity انجام دهند.

پیش نیاز های ادوبی ادیشن

با آنکه این نرم افزار ویژگی‌های بسیار خوب و جالبی را در اختیار شما قرار داده است اما برای کار با این نرم افزار نیاز است تا شما آموزش ببینید. آموزش‌ مسترینگ فرادرس شما را کاملاً با محیط نرم افزار، دکمه‌ها، شرایط و به طور کلی با تمام امکانات مورد نیاز برای آهنگسازی با این نرم‌افزار آشنا می‌کند تا در هنگام استفاده از آن بتوانید کمال بهره را ببرید.

 با دیدن این آموزش‌ها شما کاملاً با محیط این نرم افزار آشنا شده و علاوه بر جلوگیری از سردرگمی در محیط این نرم افزار، می‌توانید کار ویرایش و آهنگسازی خود را با دست بازتر و البته حرفه‌ای تر انجام دهید.سایت‌ها و پلتفرم‌های زیادی (همچون سایت آموزشی فرادرس) وجود دارند که آموزش‌های پر محتوا و خوبی را در قالب رایگان یا پولی در اختیار شما قرار می‌دهند و شما به راحتی می‌توانید از این آموزش‌ها کمال استفاده را ببرید.

دیدگاه خود را بگذارید